image description

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στις 5/9/19 συνάντηση εργασίας των φορέων του Τουρισμού με τον Υπουργό Τουρισμού κ. Θεοχάρη και τον Υφυπουργό κ. Κόνσολα. Για πρώτη φορά η ανώτατη ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού έδειξε διάθεση να ακούσει τα προβλήματα που μας απασχολούν, να δώσει λύσεις σε όσα περισσότερα μπορεί είτε από μόνη της, είτε σε συνεργασία με άλλα υπουργεία, ενώ παράλληλα ο Υπουργός μας ανέλυσε το δεκαετές στρατηγικό σχέδιο που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τον τουρισμό και πως αυτό θα υλοποιηθεί. Μας χαροποίησε το γεγονός ότι μας υποσχέθηκε ότι οι πόρτες του υπουργείου θα είναι πάντα ανοικτές και θα ακολουθήσουν και άλλες τέτοιες συναντήσεις στο προσεχές μέλλον. Τα δεκαέξι σημεία που θέσαμε ιεραρχικά στον Υπουργό είναι τα εξής :

  1. Αναγκαιότητα τροποποίησης του « Καλλικράτη» για να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε περιφέρεια ή περιφερειακή ενότητα της χώρας μας δημιουργίας «Οργανισμού Προβολής & Προώθησης Τουρισμού», στα πρότυπα του οργανισμού προώθησης τουρισμού Χαλκιδικής. Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο τρείς  τέτοιες εταιρείες σε Ρόδο, Δυτική Μακεδονία και στην Χαλκιδική.

Στις Ανώνυμες Εταιρείες που θα δημιουργηθούν και θα είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, θα μπορούν να συνεισφέρουν χρήματα οι περιφέρειες ή οι περιφερειακές ενότητες, το περιφερειακό ταμείο, όσοι δήμοι θέλουν να συμμετέχουν, τα επιμελητήρια, οι Ενώσεις ξενοδόχων, Ενώσεις ενοικιαζόμενων δωματίων, επαγγελματικές Ενώσεις Εστίασης κ.λ.π. Μέχρι σήμερα ο κάθε φορέας έχει τη δική του πολιτική και στρατηγική όσον αφορά την προβολή και προώθηση του Τουρισμού και δυστυχώς το παραγόμενο αποτέλεσμα δεν είναι το βέλτιστο δυνατό, καθώς υπάρχει κατακερματισμός πόρων και δυνάμεων. Τέτοιοι οργανισμοί με την μορφή « Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας» μπορούσαν να δημιουργηθούν μέχρι το 2010 πριν γίνει ο «Καλλικράτης», αλλά σήμερα είναι αδύνατον να δημιουργηθούν λόγω του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου που απαγορεύει οποιαδήποτε μορφή εκταμίευσης σε τέτοιου είδους εταιρείες από την περιφέρεια, το περιφερειακό ταμείο και τους δήμους σε ετήσια βάση.

Επίσης, κρίνεται επιβεβλημένη η αλλαγή του ετεροχρονισμένου νόμου (από 15ετίας) του ΕΟΤ για την διαχείριση των κονδυλίων ΕΣΠΑ που αναφερόταν  στην τουριστική προβολή των Νομαρχιών και σήμερα αναφέρεται στην τουριστική προβολή των Περιφερειών.

Θα πρέπει στην προκήρυξη κάθε διαγωνισμού να προβλέπεται η ύπαρξη εταιρείας που ασχολείται με το τουριστικό marketing και σε λιγότερο ποσοστό διαφημιστική εταιρία για τα logos και τα τυχόν άκρως εξειδικευμένα έντυπα. Επίσης στην επιτροπή παραλαβής του έργου θα πρέπει εκτός από το μέλος της οικονομικής υπηρεσίας της Περιφέρειας, τα υπόλοιπα μέλη να έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό (υπηρεσιακοί και μη παράγοντες). Τέλος, πρέπει να συμπεριληφθούν οι δράσεις που αφορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο εν γένει, οι συνεργασίες με εταιρίες PR στις χώρες στόχους, τα στοχευμένα Β2Β ραντεβού με Tour operators, καθώς και τα Fam trips και Press trips, αλλά και άλλες εξειδικευμένες ενέργειες.

  1. Την δημιουργία Λιμναίου Ταμείου και Υδατοδρομίου στην Λίμνη Παμβώτιδα.

Αν θέλουμε κάποια στιγμή να γίνει λελογισμένη εκμετάλλευση της λίμνης μας προς όφελος των επισκεπτών και των μόνιμων κατοίκων της πόλης μας, με σεβασμό πάντοτε στο περιβάλλον, η δημιουργία Λιμναίου Ταμείου είναι μονόδρομος και προς αυτή την κατεύθυνση θα θέλαμε να συμβάλετε με όλες σας τις δυνάμεις προς τα αρμόδια Υπουργεία. Επίσης θεωρούμε ότι για την περαιτέρω ανάπτυξη του Τουρισμού και μετά την ολοκλήρωση των έργων του Αεροδρομίου, το να έχουν τα Ιωάννινα σύγχρονο υδατοδρόμιο που θα πληροί όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και άνεσης, είναι βασική προτεραιότητα.

  1. Την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού μέχρι τον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς.

Θεωρούμε ότι η ολοκλήρωση αυτού του έργου υποδομής θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τον Τουρισμό, τις Μεταφορές και το Εμπόριο όχι μόνο στα στενά γεωγραφικά όρια της Π.Ε. Ιωαννίνων και της Ηπείρου, αλλά για όλη τη Δυτική Ελλάδα, καθώς θα έχει ολοκληρωθεί ο λεγόμενος Αδριατικός Οδικός Άξονας που ξεκινάει από την Τεργέστη, διασχίζει την Σλοβενία, την Κροατία κατά μήκος των Δαλματικών ακτών, το Μαυροβούνιο και την Αλβανία και στη συνέχεια εισέρχεται στη χώρα μας μέσω Κακαβιάς. Ενδεικτικά της αναγκαιότητας αυτής της σύνδεσης είναι τα παρακάτω στοιχεία:

Οι χρονικές αποστάσεις από τα Ιωάννινα προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Βόρεια Ευρώπη θα είναι ως εξής:

Ιωάννινα –Τίρανα  4 ώρες από το 2016.

Ιωάννινα – Μαυροβούνιο 5,5 ώρες από το 2018.

Ιωάννινα – Ντουμπρόβνικ 7 ώρες από το 2020.

Ιωάννινα – Τεργέστη 12 ώρες από το 2020

 

  1. Ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ε-65,δημιουργία της σιδηροδρομικής Εγνατίας, σύνδεση της Ηπείρου με το φυσικό αέριο, έργα υποδομών που όταν ολοκληρωθούν θα δώσουν σημαντική ώθηση στον προορισμό και τις επιχειρήσεις μας.

 

  1. Οριστική Διευθέτηση σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ και την ΠΟΞ του θέματος των πνευματικών δικαιωμάτων, να γνωρίζει και ο πιο μικρός επαγγελματίες ποιους πρέπει να πληρώσει και πόσο. Φυσικά να γίνει εξ ορθολογισμός των ποσών που καλούμαστε να καταβάλουμε και να λαμβάνονται υπόψη παράμετροι όπως η εποχικότητα, οι πληρότητες και η δυναμικότητα κάθε τουριστικής μονάδας.
  2. Πλήρης ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων (airbnb), να υπάρχει ξεκάθαρο θεσμικό και νομικό πλαίσιο, αλλά και φορολογία ανάλογη των ξενοδοχειακών μονάδων ή των ενοικιαζόμενων δωματίων. Επίσης μεγαλύτερος έλεγχος στα ενοικιαζόμενα δωμάτια και στις βραχυχρόνιες μισθώσεις από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για ενοικιάσεις στις οποίες δεν εκδίδονται τα νόμιμα παραστατικά και δημιουργείται με αυτό τον τρόπο αθέμιτος ανταγωνισμός, αλλά και απώλεια εσόδων για το κράτος.
  3. Μεγαλύτερη προβολή από τον ΕΟΤ της ενδοχώρας και του ορεινού όγκου της χώρας μας.

Να θεσμοθετηθεί συγκεκριμένο ποσοστό επί της συνολικής δαπάνης που διατίθεται για το τουριστικό marketing της χώρας μας , το οποίο θα αφορά τους ορεινούς όγκους και τις δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν σε λίμνες, βουνά, ποτάμια και θα στοχεύουν σε συγκεκριμένες αγορές που τους ενδιαφέρουν οι εναλλακτικές διακοπές στην ενδοχώρα.

  1. Στρατηγικός σχεδιασμός από τον ΕΟΤ για τη δημιουργία πιστοποιημένων μονοπατιών σε όλους του ορεινούς όγκους, τα οποία θα έχουν την κατάλληλη σηματοδότηση αλλά και την ανάλογη προβολή και σε συνδυασμό με τη δημιουργία σύγχρονων ορεινών καταφυγίων θα συμβάλουν στην ανάπτυξη τουTrekking και του Hiking και θα οδηγήσουν σε ανάπτυξη περιοχές που ακόμη είναι τουριστικά υποανάπτυκτες.  Η Περιφέρεια Ηπείρου δημιουργεί ήδη το Epirus Trail , ένα ορειβατικό μονοπάτι 360 χιλ που αρχίζει από τον Γράμμο ( Ελλήνο-Αλβανικά σύνορα) και περνά από Κόνιτσα, Ζαγόρι , Μέτσοβο και τελειώνει στα Τζουμέρκα, θα πρέπει το συγκεκριμένο μονοπάτι να αποτελέσει οδηγό και για τα υπόλοιπα, αλλά και για τον συντονισμό μεταξύ Περιφερειών, Δήμων και των αρμόδιων φορέων.
  2. Την θεσμοθέτηση άδειας αλιείας στα ποτάμια και λιμναία ύδατα για την ανάπτυξη της τουριστικής αλιείας ( Fly fishing κλπ,) σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Υπουργείο Γεωργίας.
  3. Στις διακρατικές συμφωνίες που συνάπτουμε με τις γειτονικές χώρες σχετικά με την Εκπαίδευση (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια), να συμπεριληφθούν και οι μετακινήσεις σχολείων για εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές εκδρομές. Η περιοχή μας έχει όλες τις κατάλληλες υποδομές για την υποδοχή σχολικών εκδρομών καθ΄όλη τη διάρκεια της σχολικής περιόδου, αλλά και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

 

  1. Την ίδρυση Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Ήδη στην Κόνιτσα θα λειτουργήσει από τον προσεχή Οκτώβριο σχολή που θα παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα σε όσους θέλουν πιστοποίηση σε outdoor activities (Οδηγοί Βουνού, Αναρρίχηση, Rafting, Kayak, αλεξίπτωτο πλαγιάς και fly fishing). Θα θέλαμε τη μεσολάβηση σας και επικοινωνία με τον Γενικό Γραμματέα Αθλητισμού ώστε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα να είναι πλήρως προσαρμοσμένα με τις ανάγκες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, αλλά και να συζητήσουμε μαζί του για την δυνατότητα οι σχολές στην Κόνιτσα να αποτελέσουν παράρτημα της ΓΓΑ.

  1. Μείωση της γραφειοκρατίας για τη δημιουργία νέων τουριστικών επιχειρήσεων. Δημιουργία γραφείου εξυπηρέτησης επιχειρηματιών και εταιρειών σε συνεργασία  με τον ΣΕΤΕ και την ΠΟΞ για παροχή Νομικών Συμβουλών και γενικότερα συμβουλευτική, ειδικά για μικρές επιχειρήσεις που πολλές φορές νοιώθουν πλήρως απροστάτευτες και παραμελημένες.
  2. Διοργάνωση ενός διεθνούς συνεδρίου Τουρισμού ανά διετία σε συνεργασία με το Υπ. Τουρισμού και τον ΕΟΤ, την Περιφέρεια Ηπείρου, τον Δήμο Ιωαννιτών, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και τα Επιμελητήρια. Τα Ιωάννινα ως προορισμός τεσσάρων εποχών, μία από τις πιο δυνατές περιοχές της ενδοχώρας, έχοντας την υποδομή και την εμπειρία να διοργανώσουν ένα τέτοιο συνέδριο, μπορούν να αναλάβουν μία τέτοια πρόκληση και να τα καταφέρουν.
  3. Την μείωση του ΕΝ.Φ.Ι.Α στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
  4. Την εξίσωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.
  5. Την προώθηση του αναγνωστικού τουρισμού.