Τον τελευταίο καιρό, εξαιτίας των ασταθών πολιτικών καταστάσεων στα ανατολικά μας, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με αυξημένες ροές προσφύγων, ανάμεσα στους οποίους είναι πολλά παιδιά. Φεύγοντας από τη βία και τα δεινά, οι άνθρωποι αυτοί καταλήγουν στη χώρα μας για να βρεθούν σε ασφυκτικά στρατόπεδα και διαρκείς μετακινήσεις.

Από όλες τις ομάδες προσφύγων, η πιο ευάλωτη είναι αυτή των παιδιών. Τα παιδιά δεν ευθύνονται για τα στραβά αυτού του κόσμου ούτε για τις επικίνδυνες καταστάσεις που δυναστεύουν τις περιοχές όπου έτυχε να γεννηθούν. Κυνηγημένα και φοβισμένα χάνουν τα σπίτια τους και αναζητούν καταφύγιο σε έναν ασφαλή τόπο, είτε με τις οικογένειές τους είτε ασυνόδευτα. Πρόκειται για τα αθώα θύματα εμπόλεμων συρράξεων, που χάνουν την ιδιότητα του «παιδιού» και αποκτούν τη στάμπα του «ξένου προσφυγόπουλου».

Αυτά τα παιδιά οφείλουμε ως κοινωνία και ως πολιτεία να τα προστατέψουμε και να διασφαλίσουμε τόσο την υγεία και ασφάλειά τους όσο και την πρόσβασή τους στην εκπαίδευση. Αντί για αυτό, όμως, γινόμαστε μάρτυρες σκηνών με πάνοπλους αστυνομικούς να οδηγούν οικογένειες προσφύγων σε κλούβες που θα τις μεταφέρουν από το κέντρο της Αθήνας προς άγνωστη κατεύθυνση. Βλέπουμε μαθητές που είχαν γίνει μέλη της σχολικής κοινότητας της περιοχής όπου διέμεναν να εκτοπίζονται για ακόμη μια φορά, χωρίς να το επιλέξουν και χωρίς να ξέρουν πόσες φορές ακόμα θα χρειαστεί να το υποστούν αυτό. Έχουμε φτάσει στα τέλη Οκτώβρη και δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η φοίτηση των παιδιών από το «camp» του Κατσικά στα σχολεία της πόλης των Ιωαννίνων, με τη δικαιολογία ότι δεν έχει βρεθεί ο τρόπος μετακίνησής τους ενώ, ταυτόχρονα, νεοφερμένοι πρόσφυγες στερούνται του ΑΜΚΑ και μένουν χωρίς πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας.

Σεβόμενοι την Παγκόσμια Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού, όπως ψηφίστηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών το 1989 και έγινε νόμος του Ελληνικού κράτους το 1990, η ελληνική πολιτεία έχει χρέος να φροντίσει άμεσα την απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών αυτών σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ανεξαρτήτως καθεστώτος διαμονής, καθώς και να διευκολύνει τη φοίτησή τους στο σχολείο.

Φροντίζουμε για τα παιδιά, φροντίζουμε για το μέλλον του κόσμου μας!

 

Αίτημα στον Δήμο για δημιουργία ανοιχτών βιβλιοθηκών

Την Παρασκευή 18/10/2019, ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων του 27ου Δημοτικού Σχολείου υπέβαλε αίτημα στον Δήμο Ιωαννιτών για τη δημιουργία δικτύου Ανοιχτών Βιβλιοθηκών σε διαφορετικά σημεία της πόλης μας, οι οποίες να λειτουργούν όλες τις ώρες της ημέρας, 365 ημέρες τον χρόνο, και στις οποίες να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση όλων των πολιτών.

Έναυσμα για την υποβολή αυτού του αιτήματος αποτέλεσε η επιτυχημένη λειτουργία της «παιδικής» Ανοιχτής Βιβλιοθήκης που εγκαινίασε ο Σύλλογος Γονέων του 27ου Δ.Σ. στην αυλή του σχολείου πριν από ένα χρόνο, το φθινόπωρο του 2018. Ξεκινώντας από ένα παλιό διαλυμένο περίπτερο, που βρισκόταν πεταμένο στο εργοτάξιο του δήμου, και με πολύ κέφι και μικρό προϋπολογισμό φτιάχτηκε μια ανοιχτή βιβλιοθήκη με παιδικά βιβλία. Ονομάστηκε «ανοιχτή» γιατί η πρόσβαση σε αυτήν είναι ελεύθερη σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως σχολείου φοίτησης, ενώ λειτουργεί όλες τις ώρες της ημέρας, καθημερινά. Κάθε παιδί μπορεί να διαλέξει ένα βιβλίο και να το διαβάσει στην αυλή ή στο σπίτι του. Στη συνέχεια, μπορεί να το επιστρέψει ή, αν του άρεσε πολύ, να το κρατήσει. Ακόμα καλύτερα, μπορεί να προσφέρει στη βιβλιοθήκη ένα άλλο βιβλίο. Ο χώρος αυτός αγκαλιάστηκε από τα παιδιά με ενθουσιασμό.

Έχοντας τη θετική αυτή εμπειρία και σε συνέχεια της εκδήλωσης με θέμα «Παιδί και βιβλίο: Ανοιχτή βιβλιοθήκη, ανοιχτοί ορίζοντες», που πραγματοποίησε ο Σύλλογος Γονέων του 27ου Δ.Σ. την Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019, ζήτησε από τον Δήμο να διευρυνθεί το πρόγραμμα των Ανοιχτών Βιβλιοθηκών σε όλη την πόλη. Μάλιστα, τα παιδιά του Συλλόγου έχουν δημιουργήσει σχέδια ανοιχτών βιβλιοθηκών, τα οποία κατατέθηκαν συνοδευτικά προς το αίτημα, ενώ προτείνουν να τοποθετηθούν είτε στην κεντρική πλατεία είτε μπροστά στην Περιφέρεια, στο ρολόι ή ακόμα και στη λίμνη.

Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, οι Ανοιχτές Βιβλιοθήκες θα μπορούσαν αφενός να ενισχύσουν τη φιλαναγνωσία σε άτομα όλων των ηλικιών και αφετέρου να αναβαθμίσουν αισθητικά την πόλη μας. Με δεδομένο ότι ένας άνθρωπος δεν γεννιέται φιλαναγνώστης αλλά γίνεται και παραμένει φιλαναγνώστης μέσα από τη διαρκή ενασχόλησή του με το βιβλίο, ο Σύλλογος Γονέων του 27ου Δ.Σ. Ιωαννίνων έκανε το αίτημα και ελπίζει να καινοτομήσει η πόλη μας αποκτώντας τις πρώτες Ανοιχτές Βιβλιοθήκες στην Ήπειρο γιατί… τα βιβλία ανοίγουν ορίζοντες!

 

Εκδήλωση με θέμα «Παιδί και βιβλίο: Ανοιχτή βιβλιοθήκη, ανοιχτοί ορίζοντες» (Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019, Αίθουσα Εκδηλώσεων 27ου Δ.Σ. Ιωαννίνων)

Την Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019, στην κεντρική αίθουσα του 27ου Δ.Σ. Ιωαννίνων, η Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων, Έλενα Πεννιά, καλωσόρισε τους καλεσμένους και παρουσίασε την παιδική Ανοιχτή Βιβλιοθήκη που έχει στήσει ο Σύλλογος στην Αυλή του σχολείου. Μια βιβλιοθήκη που αγκαλιάστηκε με ενθουσιασμό από τα παιδιά και μετράει ήδη έναν χρόνο επιτυχούς λειτουργίας, από το φθινόπωρο 2018.

Ακολούθως, η κα Ελένη Μαραγκουδάκη, πρώην Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Φ.Π.Ψ. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μίλησε με θέμα «Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας: Πολυτέλεια ή αναγκαιότητα;». Αναφέρθηκε στις εξελίξεις που αφορούν το παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο μετά το 1974 αλλά και στα οφέλη των παιδιών από την ενασχόλησή τους με την ανάγνωση. Τέλος, παρουσίασε έρευνες που δείχνουν την κατάσταση που επικρατεί όσον αφορά την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στο πλαίσιο τόσο του σχολείου όσο και της οικογένειας.

Στη συνέχεια, η κα Ευδοξία Σακελλαροπούλου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Ηπείρου, στην ομιλία της με τίτλο «Από τη Λογοτεχνία ως Γνωστικό Αντικείμενο στη Λογοτεχνία ως Αναγνωστική Απόλαυση: Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις των λογοτεχνικών κειμένων στη Σχολική Τάξη» αναφέρθηκε στην προβληματική της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στο δημοτικό σχολείο, στη στόχευση του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου και των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών που είναι η “ευαισθητοποίηση απέναντι στα λογοτεχνικά κείμενα, ώστε τα παιδιά να τα χαίρονται και να τα αγαπήσουν για να φτάσουν να αποζητούν από μόνα τους τη συντροφιά του καλού παιδικού βιβλίου”, καθώς και στην αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στο σχολείο μέσα από ολόκληρα βιβλία. Τέλος, επισημάνθηκαν σημαντικές εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες είναι σχεδιασμένες και εφαρμόζονται στη σχολική τάξη με σκοπό φέρουν τα παιδιά και τα βιβλία πιο κοντά.

Τον λόγο πήρε η κα Βαΐα Οικονομίδου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων, με την εισήγησή της «Η απελευθέρωση των βιβλίων. Εναλλακτικές μορφές προώθησης της φιλαναγνωσίας». Η κα Οικονομίδου μίλησε για τον κλασικό τύπο βιβλιοθηκών και πιο συγκεκριμένα για τη Ζωσιμαία Ιστορική Βιβλιοθήκη. Κατόπιν, όμως, παρουσίασε τον θεσμό των κινητών βιβλιοθηκών που έφεραν το βιβλίο σε δυσπρόσιτες περιοχές, για να καταλήξει στις εναλλακτικές μορφές βιβλιοθηκών, όπως το bookcrossing ή τις ανταλλακτικές βιβλιοθήκες, που φέρνουν την απελευθέρωση των βιβλίων. Και έκλεισε λέγοντας «Το βιβλίο στο ράφι ΚΟΙΜΑΤΑΙ… ελεύθερο πλέον. Ξέρετε ΠΟΤΕ ξυπνάει; Ξυπνάει όταν αρχίσεις να το διαβάζεις!».

Η κα Αικατερίνη Καλογιάννη, εκπαιδευτικός μουσικής και υπεύθυνη της Σχολικής Βιβλιοθήκης του 27ου Δ.Σ. Ιωαννίνων, στην ομιλία της με θέμα «Σχολική Βιβλιοθήκη: Ένας θεσμός με διαχρονική αξία», αναφέρθηκε στην ιστορία και το καθεστώς λειτουργίας των σχολικών βιβλιοθηκών. Επίσης, τόνισε ότι η σχολική βιβλιοθήκη είναι ένας θεσμός που μπορεί να εμβαθύνει τη διαδικασία μάθησης, να διευρύνει τα όρια της σχολικής γνώσης και διδασκαλίας και να καλλιεργήσει στους μαθητές την κριτική σκέψη. Επιπλέον, μπορεί να τους φέρει σε επαφή με το βιβλίο και να τους κάνει να το αγαπήσουν και να το αισθανθούν ως πηγή ευχαρίστησης και ψυχαγωγίας.

Τέλος, η κα Σοφία Γραμμόζη-Σωπίκη, συγγραφέας παιδικών βιβλίων, αναφέρθηκε στο «Πώς γράφεται ένα βιβλίο για παιδιά. Η ευθύνη του συγγραφέα». Μίλησε για το μαγικό αλλά και μοναχικό ταξίδι του συγγραφέα παιδικών βιβλίων ο οποίος πρέπει όχι μόνο να γνωρίζει καλά τα παιδιά για τα οποία γράφει και να συνειδητοποιεί την επίδραση που έχουν τα βιβλία στον αξιακό και ψυχικό τους κόσμο αλλά και να εργαστεί με σεβασμό και αγάπη για να δημιουργήσει κείμενα κατάλληλα για τα παιδιά.

Σε διπλανή αίθουσα, τα παιδιά έκαναν τα δικά τους σχέδια για ανοιχτές βιβλιοθήκες ενώ έγινε έκθεση φωτογραφιών από ανοιχτές βιβλιοθήκες που λειτουργούν σε όλον τον κόσμο, από την Αυστραλία και την Αγγλία μέχρι την Κίμωλο και τη Μεσσηνία. Την κεντρική αίθουσα κοσμούσαν έργα γνωστών ζωγράφων σε έγχρωμες εκτυπώσεις με θέμα τους την ανάγνωση και τους αναγνώστες.

Ήταν μια πολύ όμορφη μέρα για την οποία βοήθησαν πολλοί να ετοιμαστεί!