Ο γυμναστής του ΠΑΣ Γιάννινα την περίοδο 2012-2013, Λεωνίδας Παπαδάκης, που είχε συνεργαστεί με τον τότε προπονητή, Γιάννη Χριστόπουλο, δημοσίευσε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στο site s11.gr για το τι συμβαίνει στους ποδοσφαιριστές τώρα που σταμάτησαν απότομα οι προπονήσεις τους, αλλά και πως θα πρέπει να γίνει η διαχείρισή τους όταν επιστρέψουν σε κανονικούς ρυθμούς.

Αναλυτικά:

Η απρόσμενη διακοπή αγωνιστικών υποχρεώσεων μπορεί να αποβεί καθοριστική για την περαιτέρω εξέλιξη και διεκπεραίωση των σκοπών της ομάδας σας.

Ο προγραμματισμός πλέον των μικρόκυκλών σας αλλάζει τελείως στόχευση και προτεραιότητα σας γίνεται η διατήρηση της κατάστασης των παικτών σας και στις 4 πτυχές απόδοσης

  • Τακτικές ικανότητες
  • Τεχνική κατάρτιση
  • Νοητικές / Ψυχικές ικανότητες
  • Φυσικά χαρακτηριστικά

Ως προς τα φυσικά χαρακτηριστικά θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι αρνητικές επιπτώσεις από την υπο – προπόνηση ( όχι επαρκές προπονητικό ερέθισμα για διατήρηση ή βελτίωση ικανότητας απόδοσης) ξεκινάνε από τις πρώτες κιόλας ημέρες.

Η αερόβια ικανότητα επηρεάζεται από τις πρώτες 10 ημέρες όπου η VO2max (ικανότητα του σώματος πρόσληψης και χρησιμοποίησης οξυγόνου) μειώνεται αισθητά με το ποσοστό να φθάνει περίπου 4 -10% την τέταρτη εβδομάδα ! Από καρδιοαναπνευστική άποψη, μέσα σε 4-8 εβδομάδες από την αισθητή μείωση της προπόνησης, ο όγκος του αίματος και ο όγκος παλμού μειώνεται.

Τα επίπεδα μυικού γλυκογόνου επίσης πέφτουν, αφήνοντας λιγότερα στη δεξαμενή από όπου αντλούν. Ο μεταβολισμός του λίπους επίσης μειώνεται, με αποτέλεσμα την αύξηση της αποθήκευσης λίπους.

Όταν η τριχοειδής πυκνότητα και η οξειδωτική δράση των ενζύμων μειώνονται, τότε και η παροχή οξυγόνου στους μυς που λειτουργούν μειώνεται. Επίσης, μειώνεται η μυική μάζα, η δραστηριότητα EMG (νεύρωση των μυικών ινών) και ο αριθμός των ινών γρήγορης μυικής σύσπασης. Παρουσιάζεται έντονη μείωση της παραγωγής μιτοχονδριακού ATP. Με όλες τις παραπάνω μειώσεις καρδιοαναπνευστικού, μεταβολισμού και μυϊκής λειτουργίας, η απόδοση αντοχής μειώνεται.

Τα αποτελέσματα της υπο – προπόνησης στον τομέα της δύναμης είναι ελάχιστα έως πολύ περιορισμένα τις πρώτες 2 εβδομάδες. Η επίδραση της υπο – προπόνησης έχει σχέση κυρίως με την απώλεια μυικής αντοχής, την ικανότητα δηλαδή του σώματος να εφαρμόζει μια δύναμη επανειλημμένα για πολλά λεπτά ή ώρες συνεχούς κίνησης.

Και όταν ξεκινήσετε προπονήσεις με την ομάδα τι;

Λάβετε υπόψιν ότι ο αγώνας ή οι αγώνες που δεν θα παίξουν οι ποδοσφαιριστές σας μειώνουν τον όγκο και την ένταση της προπόνησης που θα λάμβαναν κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού μικρόκυκλου ή μικροκύκλων και θα διογκωθεί εάν η διακοπή των αγωνιστικών υποχρεώσεων παραταθεί.

Αυξήστε λοιπόν , κατά τη διάρκεια των μικροκύκλων την συνολική διάρκεια των αγωνιστικών παιχνιδιών εντός των προπονητικών μονάδων, στα οποία οι ποδοσφαιριστές δουλεύουν και τις 4 πτυχές απόδοσης ταυτόχρονα, με στόχο την κάλυψη του «χαμένου εδάφους» από την περίοδο υπο- προπόνησης.

Αυξήστε επίσης τις ημέρες προπόνησης με αγωνιστικά παιχνίδια σε 3-4 ανά εβδομάδα και να εναλλάσσετε συχνά (ανά ημέρα) τους αριθμητικούς συσχετισμούς 1ν1 έως 3ν3, 4ν4 έως 7ν7 & 8ν8 έως 11ν11 καλύπτοντας όλο το φάσμα προπονητικών ερεθισμάτων ανάλογα με την προπονητική ακολουθία σας.

Στον τομέα της δύναμης τοποθετήστε στον εβδομαδιαίο προγραμματισμό της ομάδας ερεθίσματα μυικής αντοχής (κυκλικά προγράμματα αντοχής στη δύναμη) τουλάχιστον για 2 φορές την εβδομάδα.

Προσπαθήστε να διατηρήσετε τους ποδοσφαιριστές σε αγωνιστική φόρμα κυρίως μέσω της προπόνησης. Δώστε ρυθμό στην ομάδα σας μέσω της καθημερινότητας. Τα φιλικά παιχνίδια συνήθως λειτουργούν ως αγγαρεία για τους βασικούς ποδοσφαιριστές, ο χρόνος επανένταξης είναι πολύ μικρός και θα πρέπει να βρείτε πιο λειτουργικές εναλλακτικές λύσεις. Ο χρόνος συμμετοχής στα φιλικά παιχνίδια δύσκολα θα κατανεμηθεί επαρκώς για όλους, το πρόγραμμα θα είναι αρκετά πιεσμένο για κλείσιμο τέτοιων παιχνιδιών με ανέτοιμους παίκτες και το τετράπτυχο απόδοσης θα υπολειτουργήσει με ορατά τα σημάδια του το αμέσως επόμενο διάστημα.

Δείτε αναλυτικά το άρθρο με τα σχετικά σχεδιαγράμματα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ